צעדים - עמותה לחולי ומושתלי מפרקים 

                                                         050-9588022  |  050-3005788 
                                   

מחלקות אורתופדיות בבתי החולים ציבוריים-מידע חשוב  |  חדש באתר לחברי צעדים בלבד-  |  
דף הבית >> טיפים והמלצות >> נוחיות מסוכנת - טיפים לישיבה ממושכת (חלק א)
 

טיפים לישיבה ממושכת

מאת: ישראל זבולון
פיזיותרפיסט בכיר במכון לפיזיותרפיה בבית החולים השרון מהמרכז הרפואי רבין.

הנייחות המאפיינת את החיים המודרניים וחוסר הפעילות הגופנית, יחד עם תזונה לקויה ועודפת המתלווים אליה, הנם גורמים המובילים לפגיעה בבריאות האדם.
ישיבה לא נכונה ובלתי נוחה טבועה בכל אחד מאתנו כדבר מובן מאליו. 
 
לדעת איך לשבת (מאמר בשלושה חלקים).
 
רוב האנשים בעולם המודרני מבלים את מרבית זמנם בישיבה. ישיבה לא נכונה ובלתי נוחה טבועה בכל אחד מאתנו כדבר מובן מאליו. ילדים מגיל הגן "לומדים" לשבת עם גו וצוואר כפופים על מנת לצייר או לעשות עבודה בכיתה; הביטוי 'לשבת ישר ולא לזוז' נשמע פעמים רבות בכיתה; חלק מהילדים יושבים עם הצד אל הלוח כך שהם צריכים לסובב את הראש והגו במהלך כל השיעור וישנן דוגמאות רבות נוספות להרגלי ישיבה של ילדים במסגרות לימודיות שונות.

בעידן הזה הם גם ממשיכים בבית עם משחקי המחשב והאינטרנט אשר מרתקים אותם שעות על גבי שעות לכיסא. פעילות גופנית מהווה חלק קטן ביותר מתרבות הפנאי. לא מוקדשת תשומת לב מיוחדת לריהוט (כסא ושולחן) ומה שמנחה את רכישת הריהוט עצמו הוא לרוב העלות שלו. לא לוקחים בחשבון שהתשלום האמיתי יבוא אחר כך בצורה של כאבים ומוגבלויות.

צריך לציין כי המילה 'ישיבה' אינה מבטאת דבר אחיד ומוכרחים לקשור אותה גם לתרבות. ישיבה במזרח הרחוק (למשל, יפן המסורתית), אינה כמו ישיבה אצל שבטים באפריקה או ביערות האמזונס, אם כי הם יותר קרובים מאשר ישיבה בעולם המערבי. אדם זקוק לישיבה על מנת לנוח מהליכה או מעמידה או על מנת לבצע פעולות עם הידיים, כמו למשל, הכנת מזון ואכילה, אריגה וכד' או לצרכים פולחניים, כמו למשל, תפילה.

לצורות הישיבה ה"פרימיטיביות" (ישיבה על הקרקע ולא על כסא) יש תפקיד פיזיולוגי. ישיבה המערבת כיפוף מפרקים בעצם גורמת למתיחה שלהם וגם למתיחת חלק מהשרירים והגידים. בנוסף, היא משפיעה על כלי הדם וכלי הלימפה ומותחת חלקים מסוימים בעצבים ההיקפיים. כל הפעולות הללו מסייעות בשמירה על גמישות המפרקים, הגידים והשרירים ותורמת לניקוז חומרי פסולת המצטברים ברקמות ובחידוש הספקת הדם.

בעולם המערבי ניתן לייחס את השתרשות דפוסי הישיבה הקיימים כיום, בין היתר, למהפכה התעשייתית אשר התרחשה בין השנים 1750-1830 בבריטניה ובהמשך במדינות אחרות, ואשר סממניה ניכרים היטב גם בימינו (כמו למשל, 'מהפכת ההייטק').
אחת ההמצאות של התקופה ההיא היה מנוע הקיטור - אחד הפיתוחים הראשונים בדרך לתחבורה ציבורית. אחד התוצרים של פיתוח זה ופיתוחים אחרים בתחום התחבורה הוא ישיבה ממושכת בנסיעות ארוכות למשל ברכבת ובאמצעי תחבורה קרקעיים אחרים או במטוסים ואניות אשר חוצים אוקיינוסים ויבשות.

לפני המהפכה התעשייתית רוב האוכלוסייה חיה בכפרים והאנשים התפרנסו מחקלאות בעבודת כפיים קשה ללא אמצעים טכנולוגיים. בתקופת המהפכה התעשייתית אנשים החלו לעבוד בייצור המוני של מוצרים שונים, כאשר תהליך הייצור של מוצרים אלו דרש ישיבה ממושכת. הפיתוחים הטכנולוגיים, יחד עם השינויים החברתיים שחלו באותה תקופה, הביאו לשיפור באיכות החיים של בני אדם, אשר גררו צמצום הפעילות הפיזית ועידוד חיים נייחים יותר. "תרבות ישיבה" זו, הביאה אמנם לתנופה כלכלית עצומה, לשינוי פני העולם ולשיפור איכות החיים של בני האדם, אך היא גם גובה מחיר מבחינת בריאותו של האדם.

הנייחות המאפיינת את החיים המודרניים וחוסר הפעילות הגופנית, יחד עם תזונה לקויה ועודפת המתלווים אליה, הנם גורמים המובילים לפגיעה בבריאות האדם. לשם דוגמא: אחוז האנשים הסובלים מהשמנת יתר בארה"ב עלה ב-75 אחוזים בעשור האחרון. מבחינת כאב ומוגבלות, כאבי גב תחתון הם רק חלק ממה שישיבה ממושכת יכולה לגרום. לישיבה ממושכת ישנן השלכות רבות על מערכות אחרות כגון: מערכת העיכול, מערכת הנשימה ומערכת כלי הדם והלב. הקיבעון וחוסר התנועה הם הדברים המרכזיים ההופכים ישיבה ממושכת לבעייתית.

ישנה מעין הסכמה כללית שישיבה "אידיאלית" על כיסא צריכה לכלול את האלמנטים הבאים: סנטר אסוף; גו זקוף תוך שמירה על השקע המותני; תשעים מעלות בירכיים ובברכיים וכפות רגליים מונחות במלואן על הרצפה; ידיים מונחות על השולחן כאשר חגורת הכתפיים משוחררת - רואים את זה פעמים רבות בציורים או שרטוטים המדגימים "ישיבה נכונה". אולם ישיבה, כמו יציבה, הנה תהליך דינמי.

אין אדם בעולם אשר יכול להתמיד בתנוחה, כמתוארת לעיל, ויתרה מזאת אשר יכול לתפקד בתנוחה זו. בכל מקרה, מידת התנועה בזמן ישיבה היא מוגבלת כי ישיבה על כסא הנה מטבעה כמו קיבוע בתוך סד. הדברים העיקריים במניעת התפתחות כאב, ליקויים בתנועה ובתפקוד הנם: גיוון בתנועה ושמירה על מעטפת תנועה מרבית בכל המפרקים כולל בעמוד השדרה בכללותו. ישיבה ממושכת לאורך שנים יכולה לגרום לבעיות שונות המתבטאות בכאב ובמוגבלות. הדברים האלו אמורים לגבי אנשים אשר יושבים מרבית שעות היום במשך שנים ואשר אינם מפצים על הקיבעון הנובע מישיבה על ידי תנועה מגוונת.

  מאמרו של ישראל זבולון

מתוך פורטל בריאות ויופי Beok

  

 


Go Back  Print  Send Page

לייבסיטי - בניית אתרים